Gde je mesto internim komunikacijama?
- Tijana Bejatovic
- Jul 24
- 3 min read
Updated: Sep 9
Ovo je ubedljivo #1 pitanje koje dobijam od klijenata, mentija, saradnika i učesnika konferencija i vebinara na kojima govorim. Koji je tačan odgovor? Ne postoji. Ali evo kakav je moj stav.
Šta kaže praksa?
Viđamo ih u korporativnim komunikacijama, u HR-u, PR-u, marketingu, nezavisne direktno ispod CEO-a. Šta više, poznajem jedan slučaj gde su interne komunikacije (IK) organizaciono smeštene u prodaji. :)
Jedina istina u ovoj priči je da ne postoji univerzalan sistem i proces internih komunikacija koji radi za sve kompanije. Postoji samo onaj koji je pravi za tvoju kompaniju. U tom smislu interne komunikacije mogu da sede u različitim sektorima.
Šta kažu podaci?
topIC_report istraživanje nam je 2023. godine reklo da u 36% kompanija IK sede u korproativnim komunikacijama, a u 27% u HR-u. Dakle, tu su negde. Ali realno gledano, i globalno se ove dve funkcije utrkuju oko vlasništva nad internim komunikacijama.
2024. godine, topIC_report je pokazao značajnu promenu - čak u 44% kompanija IK u HR-u, a 31% u korporativnim komunikacijama.
Kako ja vidim ovaj trend? Pa dosta jednostavno. Velika je ekspanzija internih komunikacija kod nas. Tamo gde su IK u korporativnim komunikacijama, one postoje već neko vreme, pa čak i duže vreme. A tamo gde je ta funckija nova, nju je inicirao HR. Zašto?
Sa jedne strane, korporativne komunikacije se pored internih komunikacija bave i PR-om, i marketingom i odnosima sa državnim organima. Dakle, imaju mnogo više ciljnih grupa od samo interne javnosti.
Veliki broj PR-ovaca i marketara i dan danas nipodaštava značaj internih komunikacija. To možda najjasnije vidimo po tome što se u zajednicama i medijima koji se bave komunikacijama najmanje priča o internim komunikacijama. Marketing, PR, prodaja, TikTok i eksterna reputacija su sve. A zapravo sve kreće izunutra.
Koliko sam puta u svojoj karijeri videla eksternu kampanju za neki proizvod ili inicijativu, a onda od ljudi koji u toj firmi rade čula: "mi ga napravili, za nas ništa".
Retki su, ali zaista postoje slavni primeri gde postoji "mixternal communications". Kod nas na tržištu to su Coca-Cola HBC, Nelt Group, Hemofarm A.D., Merkator-S, MK Group. Tamo IK sede bar-a-bar sa ostalim sektorima. Tamo se stvari prvo rade interno, pa tek onda eksterno. Tamo se zaista veruje u ono: "sve što se dešava unutra, reflektuje se napolju" i radi se u skladu sa tim.
Ali zašto HR preuzima primat?
U kompanijama u kojima ne postoje interne komunikacije, danas najčešće HR inicira kreiranje IK procesa. I to je negde i logično. HR je shvatio da bez internih komunikacija ne mogu efikasno da implementiraju nijednu svoju inicijativu. A oni imaju samo jednu ciljnu grupu - internu javnost.
HR više nije samo administrativna funkcija, već se bave zaposlenima mnogo dublje - kulturom, motivacijom, razvojem, wellbeing-om, Employer Branding-om, Employee Engagement-om, Employee Experience-om. Ništa to ne može da "radi" bez komunikacije sa zaposlenima.
Skoro svaku novu poziciju u internim komunikacijama koja je otvorena kod nas u poslednjih godinu dana inicirao je HR.
Najviše o internim komunikacijama pričaju HR-ovci.
Najveći broj mojih klijenata danas su ljudi iz HR-a.
Podvuci crtu - šta radimo i šta nam je za to potrebno?
Da bi ti bilo jasno gde IK treba da sede kod tebe u kompaniji, najbolje je da se jasno definiše šta sve IK rade i šta im je za to potrebno.
Interne komunikacije su danas fuzija mnogih procesa:
informisanje zaposlenih o aktuelnostima u kompaniji
povezivanje zaposlenih sa misijom i vizijom kompanije
unapređenje korporativne kulture i engagement-a zaposlenih
kreiranje jake veze između kompanije i zaposlenih zarad dostizanja biznis ciljeva kompanije
promena ponašanja zaposlenih
interni marketing
istraživanja mišljenja zaposlenih
Ako ove ciljeve prenesemo na kompetencije koje interni komunikator mora da poseduje, to su:
upravljanje medijima
kreiranje i upravljanje sadržajem
upravljanje brendom i ToV (tone of voice)
upravljanje copywrite-om i dizajnom
poznavanje metoda kvanti/kvali istraživanja
data analysis
krizna komunikacija
komunikacija promena
upravljanje internom reputacijom
veštine uticaja i savetovanja
kreiranje i upravljanje strategijama
business acumen
menadžment stejkholdera (jer HR nije jedini stejkholder internih komunikacija. Tu su i HSE, IT, prodaja, CSR, revizija...)
Kad sve ovo sagledamo, mnogo je tu više komunikacijskih, PR i marketinških veština. Mnogo više nego HR-ovskih.
HR najčešće nema kompetencije da se suštinski bavi internim komunikacijama, i tada postoji rizik da interne komunikacije postanu HR komunikacije koje se bave isključivo komunikacijom HR inicijativa.
Zato ja svojim klijentima, kod kojih su IK u HR-u savetujem da tu rolu, tu poziciju definišu tako da radi za biznis i ljude, ne samo za HR. Da regrutuju osobu sa iskustvom u PR-u, marketingu. Da im daju prostor da podrže ceo biznis, ne samo jedan proces ili sektor.
Nije važno gde vam sede interne komunikacije dokle god imaju prave kompetencije, suštinski rade svoj posao, i to za celu kompaniju i za sve zaposlene.