Šta su interne komunikacije i kako utiču na profit kompanije
- Tijana Bejatovic

- Oct 28
- 5 min read
Updated: Oct 30
Zaposleni svakodnevno gube sate tražeći informacije i onda projekti kasne, a profit opada. Matematika je vrlo jednostavna, ali i dalje mnogi ne znaju šta su interne komunikacije, kako povezuju ljude, ubrzavaju rad i štede novac u kompaniji.
Zamisli da se svako jutro budiš i ne znaš šta treba da radiš, gde da ideš, zašto uopšte živiš i šta je tvoja životna svrha. Slično se osećaju i zaposleni u kompanijama koje nemaju jasno definisane interne komunikacije.
Interne komunikacije su jedna od ključnih komponenti svake uspešne kompanije, jer one povezuju zaposlene, informišu ih o aktuelnostima, daju smernice, motivišu i suštinski omogućavaju da posao teče bez zastoja. Ali one i čuvaju profit i štede novac i evo kako.
Koliko te koštaju loše interne komunikacije?

Da li znaš da svaki zaposleni globalno dnevno troši 1,8 sati tražeći informacije koje su mu potrebne da bi radio svoj posao? To znači da svaki peti zaposleni u tvojoj kompaniji po ceo dan samo traži informacije da bi svi ostali mogli da rade svoj deo posla. Kakvo bacanje para, pa hajde da to pretvorimo u brojke.
Ako ste kompanija od 1.000 ljudi, sa prosečnom zaradom od 1.000 EUR bruto, to je:
9h nedeljno po zaposlenom
9.000h ukupno
52.200 EUR nedeljno
2,7 miliona EUR godišnje
I to je samo trošak traženja informacija. Gde su troškovi dupliranog posla, grešaka, manjak produktivnosti i gubitak fokusa, a sve zato što ljudi rade bez informacija koje su im presudne da rade svoj posao kvalitetno.
Dakle, loše, neefikasne ili nepostojeće interne komunikacije su jako skupe.
Ako želiš da saznaš gde tvoja organizacija gubi zbog neefikasne komunikacije, javi mi se da uradimo brzu procenu - pogledaj LITE paket.
Šta su interne komunikacije i zašto su važne?

Interne komunikacije nisu nikakva nova praksa i pomodarstvo. Zapravo postoje još od 19. veka i danas su jednako važan biznis proces kao HR, IT ili marketing.
Njihova uloga je da kreiraju jasan tok informacija unutar kompanije, tako da zaposleni dobijaju pravovremene i relevantne informacije koje im omogućavaju da budu efikasni, usklađeni i motivisani.
Ali danas interne komunikacije znače mnogo više od pukog informisanja. One:
grade poverenje, identitet i lojalnost zaposlenih
stvaraju zajednicu i osećaj pripadnosti
igraju ključnu ulogu u komunikaciji promena
promovišu i ugrađuju vrednosti i ponašanja
pomažu zaposlenima da razumeju organizaciju i svoj doprinos njenom poslovanju
Drugim rečima, interne komunikacije povezuju ljude, procese i svrhu kompanije.
Ko se bavi internim komunikacijama?

Ovo je pitanje od milion dolara i tema za svađu u poslovnim krugovima već 20 godina. Iskreno i ja sam bila deo tih rasprava mnogo puta u svojoj karijeri, ali istina je da u različitim kompanijama, interne komunikacije se nalaze u različitim sektorima: HR-u, PR-u, marketingu ili direktno pod CEO-om.
Moj stav je da je daleko važnije šta rade interne komunikacije, nego gde sede i već sam pisala o tome (baci pogled na tekst).
Suština je da dobar interni komunikator zna da poveže biznis ciljeve i potrebe zaposlenih, ne spamuje, stratški upravlja komunikacijama i ume informacije da pretvori u delovanje.
Zato, biraj model koji radi za tvoju kompaniju, vaše ciljeve i vaše zaposlene.
Šta se dešava kada interne komunikacije ne funkcionišu?
Pakao, haos i konfuzija u kojoj opet tvoja kompanija gubi mnogo novca.
Često ćeš me čuti da govorim da je komunikacija osnovna ljudska potreba, i da su zato interne komunikacije osnovna potreba svakog biznisa. I čvrsto stojim iza toga, ali i podaci su na mojoj strani. 😎
Podaci pokazuju da 72% zaposlenih smatra da važne informacije ne dopiru do njih, a 44% veruje da je kašnjenje projekata posledica loše komunikacije.
Dakle ukratko, kada zaposleni nemaju tačne, pravovremene i jasne informacije:
ne mogu da rade efikasno,
projekti kasne, produktivnost opada,
gube se poverenje i angažovanost.
A kada to sve popada, padaju vam i rezultati poslovanja.
Najveći izazovi internih komunikacija danas
Komunikacija sa terenskim radnicima – oni čine 70% globalne radne snage i često su izvan digitalnih tokova. Ali oni koji i imaju neko digitalno rešenje, nisu mnogo angažovani oko tih kanala i zato mnoge kompanije ozbiljno učažu u svoje interne komuniakcije kako bvi pronašle pravi način da dopru do svih.
Linijski rukovodioci – oni su prvi izvor informacija i onaj kome zaposleni najviše veruju, ali često veoma nevešti u komunikaciji. Ukratko, velika su prepreka u efikasnoj komunikaciji sa zaposlenima, i zato mnogi interni komunikatori veliki deo svog vremena posvečuju edukaciji i saradnji sa svim nivoima rukovodica, kako bih ih osnažili veštinam ai alatima za efikasnu komunikaciju sa timovima.
Nedostatak podrške biznisa – interne komunikacije se i dalje bore da budu prepoznate kao strateški partner. Najčešće ih biznis vidi kao nešto što je lepo imati, a ne neophodno, ali to je pomali i krivica samih komunikatora. Na njima je edukuju biznis, postave svoje procese i odgovornosti, jasne ciljeve i strategiju i merljivo pokažu efekte svog rada.
AI i nove tehnologije – donose automatizaciju operativnog posla i u internim komunikacijama, ali donose rizik da AI formira ton i ključne poruke, zbog čega je više nego ikada važno da se pozabavite strategijom internih komunikacija.
Stanje internih komunikacija u Srbiji
Prema topIC istraživanju koje sam sprovela 2024., u Srbiji su interne komunikacije:
najčešće operativna, a ne strateška funkcija.
komunikatori uglavnom sede u HR-u i najviše komuniciraju HR teme, umesto da distribuiraju ključne biznis informacije.
Često se sve svodi na organizaciju događaja i sadržaj za interne kanale, umesto na strateški pristup i plan komunikacije koji podržava biznis ciljeve.
Zato sam kreirala topIC platformu, kroz koju kompanijama i pojedincima koji se bave komunikacijom sa zaposlenima pružam stručnu podršku za unapređenje procesa internih komunikacija, a kroz rad community-a interni komunikatori dobijaju podršku struke, kao i prostor za osnaživanje i rast.
5 saveta kako da poboljšaš interne komunikacije
Definiši jasne uloge i odgovornosti vaših internih komunikacija.
Napravi matricu kanala i alata - ko, šta i kako komunicira sa zaposlenima (možeš iskoristiti moj templejt za rad).
Upoznaj zaposlene kao ciljnu grupu - njihove navike i potrebe.
Planiraj šta je ishod svake tvoje komunikacije i merite rezultate.
Ako ti nedostaje struktura ili podrška u svemu ovome, pozovi me da ti pomognem.
Za kraj, interne komunikacije zaista nisu nikakav luksuz, već investicija koja štedi vreme i novac. Mnogo se priča o ljudskoj stani biznisa i nema konferencije o HR ili liderstvu gde se kao ključni izazov danas navodi neefikasna komunikacija unutar organizacija.
Dakle, sredi svoje dvorište. Jer svaka kompanija koja želi produktivne, angažovane i zadovoljne zaposlene mora da sredi svoje interne komunikacije.
Zato ako želiš da kreiraš efikasne interne komunikacije ili unaprediš postojeće, tu sam da pomognem kroz konsalting, mentorske programe i edukaciju timova.



Comments